
Npof. 

 

 Date: 14 March 2022 

Ref.: 3.2-21/0096 

 

 

 

 

Decision on research misconduct 
 
Decision 

The Swedish National Board for Assessment of Research Misconduct (“the Board”) finds 

 

 and  not guilty of research misconduct. 

 

 

Background 

On 10 August 2021 an anonymous allegation of research misconduct was received by the 

Board. The complainant refers to PubPeer and states that two articles, Articles 1 and 2 

below, contain duplicated images. The complainant states that reuse of illustrations occurs 

in more of the authors’ publications and lists another four articles, Articles 3–6 below. 

 

 

1.  

 

 

 

 

 

 

2.  

 

 

 

 

 

 

3.   

 

 

 

 

 

 

4.   

 

 



2 (5) 

 

 

 

5.   

 

 

 

 

 

6.   

 

 

 

 

 

For Article 1, the complainant states that duplication may be found in Figure 3A. The 

suspicion concerns the use of the same western blot panel in Figure 3A to show the 

expression of the control protein on three separate occasions. Articles 2–6 are not being 

investigated; see below in this Decision for details, under the heading Prescription.  

 

All the authors of Article 1 deny allegations of research misconduct. The last author,  

 describes how in their western blot analysis, to confirm that the same quantity of 

cell lysate had been used for all samples of the gel, they had analysed a control protein, 

beta-actin. He writes that, by mistake, when the figure was compiled, they had used the 

same beta-actin control on three different occasions, after 48, 72 and 96 hours respectively. 

He states that they were made aware of the mistake through PubPeer in March 2016. They 

discussed the comment within the authors’ group and realised it was the same image that 

had been used for the three occasions. The co-author , then a PhD 

student, is said to be the person who had prepared the images, and had retained the raw 

data from the experiment.  states that they replied to the comments in PubPeer in 

April 2016 and that they also sent a correction to the journal. When the mistake was 

discovered,  attaches correspondence with  the co-author, and  

 which in his view shows that it is not a matter of manipulation or fabrication of 

data. In the correspondence,  describes how she happened to take the same image 

when she put the figure together the first time. She also describes how she would usually 

transfer the images from the western blot analysis by email, saying that she still has the 

images from all three occasions in her email correspondence, and that she sees that she 

forwarded them to  and   

 

 writes in her statement that the authors, when the error came to their attention 

through PubPeer, took it seriously and realised that the beta-actin images were extremely 

similar in one experiment. She states that she realised that she had made a major editing 

mistake when she compiled the figure. She states that she used to transfer original data 

from the western blot equipment by email, and that she was able to find data there for all 

three occasions. Like , she writes that original data and old emails show that it 

was a matter of an unintentional error in editing. She also states that the authors, as soon as 

they became aware of the error, published a corrected figure. 



3 (5) 

 

 

 and  say in their 

statements that they think the image duplication in Figure 3A occurred by mistake when 

the figure was compiled; that the author group discussed the error when they became aware 

of it; and that a correction was sent to the journal.  replies that she was mainly 

involved in the project at an early stage. 

  

The Board obtained an expert statement on the subject. Regarding Article 1, the expert1 

states that it is clear that the article contains duplicated results in Figure 3A, consisting in 

reuse of beta-actin control panels. The expert writes that he sees no signs of similar 

duplications in Figure 3A or in other figures in the article. He states that he had not read 

the raw data files, but that he considers that the panels have clearly not affected the 

conclusions from the results in the article. He thinks the documented email correspondence 

among the authors regarding the comments in PubPeer in 2016 supports the authors’ 

statements that the duplication was an unintentional error, and that he finds no indication 

of deliberate falsification of data in Article 1. He also states that the authors, long before 

the allegation in question was reported to the Board, became aware of the error, and that 

the journal has published a corrected figure with an appropriate explanation. 

 

 

Grounds for decision 

 

Legal regulation 

The Board’s remit is to examine issues of research misconduct under the Swedish Act 

(2019:504) on responsibility for good research practice and the examination of research 

misconduct (“the Act”). Section 2 of the Act defines research misconduct as a serious 

deviation from good research practice in the form of fabrication, falsification or plagiarism, 

committed with intent or through gross negligence, in the planning, conduct or reporting of 

research.  

 

Statutory limitation  

Section 8 of the Act states that investigation of research misconduct may not be based on 

circumstances predating the beginning of the case by more than ten years. The provision in 

the first paragraph does not apply if there are special reasons for such investigation. The 

preparatory legislative work on the Act shows that special reasons may be that the alleged 

misconduct has had, or risks having, major or serious repercussions on the research or the 

wider society, such as on people’s health, or on how processes, methods or products are 

designed.2 

 

The allegation concerns four articles, Articles 3–6, that were more than ten years old when 

the case commenced. The Board’s assessment is that there are no special reasons to depart 

from the period of statutory limitation, and has therefore not examined the suspicions 

relating to these articles. 

 

 
1 Mikael Nilsson, Professor, Sahlgrenska Center for Cancer Research.  
2 Swedish Government Bill 2018/19:58, p. 72. 



4 (5) 

 

Articles 1 and 2 were both published in 2013 and, accordingly, are not subject to statutory 

limitation. Article 2 is part of a case that was previously examined by the Board (reference 

number 3.1-21/0076). The assessment in that case was that the authors were not guilty of 

research misconduct. The article that is to be investigated is therefore Article 1. 

 

Fabrication, falsification or plagiarism 

The forms of misconduct the Board is tasked to examine are fabrication, falsification and 

plagiarism, These concepts are not defined by the Act, but the preparatory legislative work 

on it refers to the fact that they are described in codes (codices) and guidelines on research 

ethics, such as The European Code of Conduct for Research Integrity.3,4 They are also 

explained in the Swedish Research Council’s publication Good Research Practice.5 

According to the preparatory legislative work, “fabrication” is often described as inventing 

results and documenting them as if they were genuine. “Falsification” refers to 

manipulation of research material, equipment or processes, or alteration, omission or 

suppression of data or results without justification. Finally, the description of plagiarism is 

a researcher’s use of other people’s texts, ideas or work without due acknowledgement of 

the original source.6 

 

The investigation shows that the same beta-actin control was used to show results on three 

different occasions in Figure 3A in Article 1. This reuse constitutes falsification according 

to the definitions above. 

 

Serious breach 

Only serious breaches of good research practice constitute research misconduct and fall 

within the scope of investigation by the Board. Other breaches are, instead, dealt with by 

the entities responsible for the research (the higher education institutions), pursuant to 

Chapter 1, Section 17 of the Swedish Higher Education Ordinance (1993:100). It is stated 

in the preparatory legislative work on the Act that fabrication and falsification are always, 

in principle, severe breaches of good research practice. In certain cases, for example 

concerning a minor infraction on a single occasion, plagiarism should not be considered a 

serious breach of good research practice.7 

 

The premise for the Board’s investigation of this aspect is that falsification is, in principle, 

a serious breach from good research practice. The fact that reuse of images has not 

influenced the research results, or has done so only to a small extent, does not in the 

Board’s opinion affect its assessment of the seriousness of the offence. The Board’s 

conclusion is therefore that the deviations are serious. 

 

Intent or gross negligence 

Under Section 2 of the Act, the serious breach of good research practice must have been 

committed with intent or through gross negligence to be considered research misconduct. 

“Intent” means, according to the preparatory legislative work on the Act, that the 

 
3 The European Code of Conduct for Research Integrity, revised edition. Berlin: All European Academies (ALLEA); 

2018, section 3.1. 
4 Swedish Government Bill 2018/19:58, pp. 45, 100. 
5 Good Research Practice. Stockholm:  Swedish Research Council;, 2017, Chapter 8. 
6 Swedish Government Bill 2018/19:58, pp. 45, 100. 
7 Swedish Government Bill 2018/19:58, p. 100. 



5 (5) 

 

researcher understands what (s)he has done, while “negligence” means that the researcher 

should have understood this in any case. “Gross negligence” requires the conduct to stand 

out as particularly serious or reprehensible. Oversights, carelessness or misunderstanding 

should not, as a rule, be regarded as gross negligence according to the preparatory 

legislative work.8 

 

Since 1 January 2020, researchers’ responsibility to follow good research practice in their 

research has been subject to statutory regulation under Section 4. There must be 

investigation and assessment of how far-reaching this responsibility may or should be in 

each individual case. 

 

The expert’s assessment is that there is every indication that the reuse of images in the 

article took place by mistake. The Board has reached the same assessment, and finds that 

no evidence has emerged in the case that would support the opinion that the reuse of 

images in Article 1 took place intentionally. Since the only error involved is a single, 

isolated one, the Board considers that there is no reason to consider that the authors acted 

with gross negligence either. It has emerged that the authors were alerted to the error 

through PubPeer and thereafter published an erratum in the journal. The Board, like the 

expert, notes that this erratum was published several years before the recent allegation to 

the Board. 

 

The Board therefore finds that  

 and  are not 

guilty of research misconduct. 

 

 

 

 

The Board has decided in this case following its presentation by caseworker Dorota Green. 

 

 

 

 

 

Catarina Barketorp Dorota Green 

Chair Caseworker 

 
8 Swedish Government Bill 2018/19:58, pp. 50–51, 100. 




